Regulaminy
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA KULTURY W SZADKU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem”, określa szczegółową organizację
wewnętrzną, zakres działania oraz tryb pracy i zasady funkcjonowania Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Szadku, a także pracowników Ośrodka Kultury.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym regulaminie użyte jest określenie „Ośrodek Kultury” - rozumieć przez to
należy Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Szadku.
§ 3.
Ośrodek Kultury działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (tekst jednolity Dz.U. z 2012 r., poz.406.); Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 z późn.zm.)
2. Statutu Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Szadku nadanego uchwałą
Nr VIII/75/03 Rady Gminy i Miasta Szadek z dnia 28.08.2003r.
XXXVI /292/2009 Rady Gminy i Miasta w Szadku z dnia 20 listopada 2009r
3. Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
poz. 1591 z późn. zm.)
4. Ustawy z dnia 31 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 nr 207 poz. 1230)
ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA KULTURY W SZADKU
§ 4.
Do podstawowych zadań placówki należy:
1) edukacja kulturalna i wychowywanie przez sztukę;
2) gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury;
3) tworzenie warunków do rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego;
4) tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania
wiedzą i sztuką;
5) rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych;
6) rozwijanie i kształtowanie kulturalnych postaw młodzieży.
ROZDZIAŁ III
PODSTAWOWE OBOWIĄZKI PRACOWNIKA I PRACODAWCY
§ 5
Podstawowe obowiązki pracownika:
1. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest sumienne i staranne wykonywanie pracy oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą powierzonej pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
2. Pracownik ma obowiązek w szczególności
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego porządku w zakładzie pracy,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić mienie pracodawcy oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
5) przestrzegać zasad współżycia społecznego,
6) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach.
§ 6
Główny Księgowy
1. Do Głównego Księgowego należą sprawy związane z gospodarką finansową Ośrodka
Kultury, zapewnienie dyscypliny finansowej, a w szczególności:
a) ustalenie prawidłowego obiegu dokumentów,
b) opracowywanie propozycji planów finansowych i gospodarczych Ośrodka Kultury,
c) gromadzenie, przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych,
d) opracowywanie sprawozdań finansowych,
e) prowadzenie ewidencji majątku Ośrodka Kultury,
f) nadzorowanie prawidłowości prowadzenia ksiąg inwentarzowych Ośrodka Kultury,
g) rozliczanie należności i wypłat,
h) sporządzanie list płac dla pracowników i innych wypłat, prowadzenie niezbędnej dokumentacji,
i) kontrolowanie prawidłowości prowadzenia kasy,
j) prowadzenie rozliczeń z ZUS-em i Urzędem Skarbowym,
k) rozliczanie szkoleń, imprez, projektów realizowanych przez MGOK,
l) gromadzenie, rejestrowanie i przechowywanie przepisów prawnych dot. funkcjonowania Ośrodka Kultury,
m) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym wszelkich dokumentów,
stanowiących podstawę wydania środków pieniężnych.
2. Główny Księgowy Ośrodka Kultury jest odpowiedzialny w szczególności za:
a) prowadzenie ksiąg rachunkowych obejmujących zbiory zapisów księgowych, obrotów
(sum zapisów) i sald, które tworzy: dziennik, księgę główną, księgi pomocnicze,
zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz sald ksiąg pomocniczych, wykazy
składników aktywów i pasywów (inwentarz), zgodnie z ustawą o rachunkowości,
obwiązującymi przepisami i instrukcjami wg zasad branżowego planu kont,
b) prawidłowe i terminowe przygotowanie dokumentacji finansowej i materiałów do
sprawozdawczości finansowej, a także bieżące dokonywanie korekt,
c) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora
Ośrodka Kultury, dotyczących prowadzenia rachunkowości, w tym także zakładowego
planu kont, instrukcji obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania inwentaryzacji
i rozliczania inwentaryzacji, a także procedur postępowania w sprawie gromadzenia
przychodów oraz wydatkowania środków,
d) organizację pracy księgowości w sposób zapewniający ochronę mienia oraz realizację
zadań finansowych instytucji.
3. W przypadku nieobecności Dyrektora przekraczającej jeden miesiąc, w celu zachowania
płynności funkcjonowania Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Szadku, Główny Księgowy może dokonywać przesunięć w planie budżetowym Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury pomiędzy poszczególnymi paragrafami. Zmiany te są wprowadzane przez Głównego Księgowego w związku z uprzednio zaciągniętymi przez Dyrektora zobowiązaniami. W przypadku niezaplanowanych przychodów i wydatków, które są niezbędne do funkcjonowania instytucji, Główny Księgowy może na podstawie własnej pisemnej decyzji i za aprobatą osoby której udzielono upoważnienia do pełnienia zastępstwa na czas nieobecności dyrektora, dokonać przesunięć w planie budżetowym jednostki. Bezpośrednio po powrocie do pracy, zmiany te zatwierdza Dyrektor odpowiednim zarządzeniem z mocą
obowiązującą od dnia podjęcia decyzji przez Głównego Księgowego.
§ 7
Pracownicy merytoryczni (instruktorzy ds. kulturalno-oświatowych).
Do zadań każdego pracownika merytorycznego (instruktorzy ds. kulturalno-oświatowych)
należy w szczególności:
1. Opracowywanie rocznego planu pracy i przedkładanie go do akceptacji bezpośredniemu
przełożonemu, a następnie realizowanie go zgodnie z założeniami.
2. Prowadzenie dokumentacji, w tym sprawozdań i informacji z zakresu działalności
Ośrodka Kultury oraz prowadzenie na bieżąco dzienników zajęć.
3. Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektu.
4. Zabezpieczenie majątku Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury przed ewentualnymi
szkodami.
5. Wsparcie Dyrektora w jego codziennej pracy,
6. Obsługa gości i interesantów.
7. Notowanie ważnych spraw, które mają miejsce pod nieobecność Dyrektora lub Głównej
Księgowej oraz przekazywanie ich do wiadomości Dyrektorowi,
8. Opracowywanie wniosków o dofinansowanie działalności merytorycznej MGOK do
zewnętrznych źródeł grantodawczych oraz realizacja programów, które uzyskały
dofinansowanie.
11. Gromadzenie i przechowywanie notatek prasowych dotyczących działań Ośrodka
Kultury.
12. Pomoc przy obsłudze imprez organizowanych i współorganizowanych przez Miejsko-
Gminny Ośrodek Kultury w Szadku.
13. Organizowanie spotkań autorskich, wystaw, kiermaszów, konkursów oraz stoiska
promocyjnego w trakcie ważniejszych imprez.
14. Działalność na rzecz środowiska – organizacja imprez, ścisła współpraca ze szkołami,
organizacjami pozarządowymi, parafiami, oraz innymi placówkami i strukturami
samorządowymi.
15. Czynny udział w życiu placówki.
16. Opracowanie programów autorskich i planów wynikowych dla poszczególnych grup
odbiorców w oparciu o ich zainteresowania, możliwości ich percepcji oraz wytyczne
zawarte w planie pracy placówki i programach autorskich.
17. Przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych odpowiednich pod względem
merytorycznym i wychowawczym w wymiarze określonym przez Dyrektora MGOK,
18. Przeprowadzenie rekrutacji uczestników zajęć.
19. Przygotowanie niezbędnych materiałów, narzędzi i pomocy edukacyjnych do
prowadzenia zajęć.
20. Podnoszenie własnych kwalifikacji i poziomu wiedzy.
21. Współpraca w organizowaniu działalności kulturalnej prowadzonej przez Miejską i
Gminną Bibliotekę Publiczną w Szadku.
22. Ponoszenie odpowiedzialności prawnej za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się pod
opieką instruktora.
23. Wykonywanie zajęć dodatkowych wynikających z programu placówki.
24. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora nie uwzględnionych w
niniejszym zakresie zadań, a wchodzących w zakres pracy instruktora.
§ 8
Pracownik administracyjno-biurowy
Do zadań pracownika administracyjno-biurowego należy:
a) prowadzenie akt osobowych pracowników
b) prowadzenie dokumentacji kancelaryjnej
c) prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową i BHP
d) prowadzenie spraw związanych z wynajmem sal w MGOK w Szadku
e) obsługa imprez własnych i zleconych w zakresie prac administracyjnych
f) pomoc przy organizacji imprez
g) prowadzenie list obecności, wniosków urlopowych
h) prowadzenie pogotowia kasowego, dokonywanie wypłat
i) przyjmowanie wpłat
§ 9
Sprzątaczka.
Do zadań sprzątaczki należy w szczególności:
a) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektu,
b) nadzór nad przestrzeganiem wymogów sanitarnych i estetyki obiektu,
c) dbanie o utrzymanie czystości i porządku w obiekcie i wokół obiektu,
d) zabezpieczenie majątku Ośrodka Kultury przed ewentualnymi szkodami,
e) dbanie o powierzone mienie i przestrzeganie zasad oszczędnej gospodarki materiałowej.
§ 10
1. Szczegółowe kompetencje i odpowiedzialność pracowników określają zakresy czynności.
2. Szczegółowe kryteria i zasady oceny pracowników określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
§ 11
Podstawowe obowiązki pracodawcy
Pracodawca ma obowiązek w szczególności:
1) zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami
2) organizować prace w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy
3) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu
4) przeciwdziałać mobbingowi
5) szanować godność i inne dobra osobiste pracownika
6) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
7) kierować pracowników na badania lekarskie zgodnie z przepisami Kp oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie
8) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie
9) przestrzegać zasady poufności wynagrodzeń pracowników
10) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych
11) zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników
12) Prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe
pracowników.
13) Chronić dane osobowe pracowników.
14) Wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
§ 12
Dyrektor Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Szadku
1. Miejsko- Gminnym Ośrodkiem Kultury w Szadku kieruje Dyrektor, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za pracę instytucji i uzyskane przez nią wyniki.
2. Dyrektor podlega bezpośrednio Burmistrzowi Gminy i Miasta Szadek oraz Radzie Gminy i Miasta Szadek.
3. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka Kultury.
4. Dyrektor ustala główne kierunki pracy Ośrodka Kultury, odpowiada za zgodność
podejmowanych decyzji z prawem oraz podejmuje inicjatywy organizacyjne zmierzające
do pełnej realizacji zadań merytorycznych, organizacyjnych i gospodarczo-finansowych
instytucji.
5. Dyrektor Ośrodka Kultury wykonuje następujące główne zadania:
a) reprezentuje instytucję na zewnątrz,
b) nadzoruje opracowanie programów i planów działalności,
c) nadzoruje opracowanie sprawozdań, analiz i informacji z działalności merytorycznej
i finansowej,
d) czuwa nad prawidłową organizacją pracy,
e) współdziała z organizacjami pozarządowymi na terenie gminy, placówkami oświatowymi i zawodowymi, parafiami oraz innymi instytucjami,
f) nadzoruje działalność administracyjno-gospodarczą,
g) podejmuje decyzje w sprawach kadrowych,
h) dba o właściwe stosunki międzyludzkie.
6. Podczas nieobecności Dyrektora za sprawy merytoryczne odpowiada osoba, której zostało udzielone upoważnienie.
7. Do spraw zastrzeżonych do osobistej decyzji Dyrektora Ośrodka Kultury należy:
a) wydawanie zarządzeń i decyzji,
b) opracowanie planu finansowego Ośrodka Kultury,
c) podejmowanie decyzji w sprawie odpowiedzialności służbowej,
d) zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka Kultury,
e) zatrudnianie, zwalnianie, awansowanie pracowników,
f) podział etatów i funduszu płac,
g) opiniowanie pracowników,
h) występowanie z wnioskami o odznaczenia, przyznawanie premii, wyróżnień i nagród,
i) rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników,
j) udzielanie pracownikom zezwoleń na dodatkowe zatrudnienie,
k) zatwierdzanie rocznego planu urlopów,
l) opiniowanie i planowanie zamierzeń inwestycyjnych, remontów kapitalnych i bieżących,
m) podejmowanie decyzji dotyczących skarg i wniosków klientów Ośrodka Kultury.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 13
Struktura organizacyjna ma charakter elastyczny w zależności od aktualnych potrzeb.
1) Dyrektor – 1 etat
2) Instruktorzy ds. kulturalno-oświatowych – 1 stanowisko pracy w wymiarze 1 etatu
3) Główny Księgowy – 3/4 etatu
4) Kasjerka/kadrowa/obsługa sekretariatu- 1 etat
4) Sprzątaczka – 1 etat
5) Pracownik gospodarczy- 1 etat
Strukturę organizacyjną Ośrodka Kultury określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Kultury.
ROZDZIAŁ V
ZASADY FUNKCJONOWANIA i ORGANIZACJA PRACY
MIEJSKO- GMINNEGO OŚRODKA KULTURY W SZADKU
§ 14
Ośrodek Kultury działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4) jednoosobowego kierownictwa,
5) planowania pracy,
6) kontroli wewnętrznej,
7) podziału zadań pomiędzy dyrektora MGOK i poszczególne stanowiska pracy
8) oraz wzajemnego współdziałania.
§ 15
Pracownicy Ośrodka Kultury w wykonywaniu swoich obowiązków są obowiązani służyć
mieszkańcom Gminy i Miasta Szadek.
§ 16
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy
i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem
komunalnym.
2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie
z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych oraz z uwzględnieniem zasady
gospodarności.
§ 17
1. Jednoosobowe kierownictwo opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania,
podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej
odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych im zadań.
2. Miejsko- Gminnym Ośrodkiem Kultury w Szadku kieruje Dyrektor, który ponosi
odpowiedzialność przed Burmistrzem i Radą Gminy i Miasta Szadek za realizację swoich zadań.
3. Pracownicy wykonują swoje obowiązki w sposób zapewniający optymalną realizację
zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed Dyrektorem.
4. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym podległych pracowników i sprawuje nadzór nad
nimi osobiście.
§ 18
1. Miejsko- Gminny Ośrodek Kultury działa zgodnie z rocznym planem pracy.
2. Szczegółowe plany działania sporządza Dyrektor we współpracy z Głównym Księgowym.
§ 19
1. W Ośrodku Kultury działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie
prawidłowości wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Ośrodka
Kultury.
§ 20
1. Pracownicy realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich
właściwości rzeczowej.
2. Pracownicy są zobowiązani do współdziałania między sobą, w szczególności w zakresie
wymiany informacji i wzajemnych konsultacji, przy zachowaniu wymagań wynikających
z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych i ustawy z dnia
22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych.
§ 21
1. Pracownicy pracują w zgodnie z ustalonym dla każdego z nich indywidualnym harmonogramem pracy.
2. Pracownicy mogą być dodatkowo zatrudniani na polecenie przełożonego, jeżeli wymagają tego potrzeby Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury.
3. Za pracę, o której mowa w ust. 3, pracownikowi przysługuje czas wolny albo
wynagrodzenie za godziny nadliczbowe na zasadach określonych w kodeksie pracy oraz
ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
4. Czas pracy oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy pracowników zatrudnionych
w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala dyrektor, według obowiązujących norm.
5. Każdy pracownik powinien stawić się do pracy w takim czasie, aby o godzinie rozpoczęcia
pracy znajdował się na swym stanowisku.
§ 22
1. W uzasadnionych wypadkach Dyrektor może wprowadzić inne godziny pracy niż
określone w §21 ust.1, a także inne dni i godziny pracy.
2. W uzasadnionych wypadkach Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Szadku może wyrazić zgodę pracownikom na indywidualny czas pracy pod warunkiem, że zmiana ta
nie utrudnia funkcjonowania ośrodka kultury.
§ 23
1. Przyjście po pracy pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem na liście obecności.
2. Każdorazowe wyjście poza zakład pracy pracownik potwierdza wpisem do książki wyjść,
z podaniem godziny i celu wyjścia. Po powrocie pracownik wpisuje godzinę przyjścia.
3. Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości
rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego (delegacja). Polecenie
wyjazdu służbowego pracownikom Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Szadku podpisuje dyrektor, polecenie wyjazdu służbowego dyrektorowi podpisuje wyznaczony przez dyrektora pracownik.
§ 24
1. Przebywanie pracowników na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy, może być
tylko w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora.
2. Po godzinach pracy pracownik do zakładu pracy nie może wprowadzać osób trzecich.
§ 25
1. Wstęp i przebywanie pracownika na terenie zakładu pracy po spożyciu alkoholu jest
zabronione.
§ 26
Pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej sześć godzin mogą
korzystać z 15 minutowej przerwy w pracy wliczanej do czasu pracy. Czas rozpoczynania
i zakończenia przerwy śniadaniowej ustala Dyrektor w porozumieniu z pracownikami.
§ 27
Wynagrodzenie wypłaca się 1 raz w miesiącu, w danym miesiącu w jednym z ostatnich
pięciu dni tego miesiąca.
§ 28
1. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury
w Szadku do rąk własnych pracownika albo osoby przez niego upoważnionej lub
współmałżonka pracownika, w razie gdy nie może on osobiście odebrać wynagrodzenia
z powodu przemijającej przeszkody a pracownik nie złożył pisemnego sprzeciwu co do
dokonywania wypłaty wynagrodzenia do rąk współmałżonka.
2. Wynagrodzenie na pisemny wniosek pracownika może być przekazywane na jego
rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.
3. Wynagrodzenie i dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych wypłaca się nie później niż
w ciągu miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 29
1. Usługi wykonywane przez Ośrodek Kultury są ogólnie dostępne i bezpłatne.
2. Opłaty mogą być pobierane:
a) za udział osób w poszczególnych sekcjach Ośrodka Kultury;
b) za usługi informacyjne, internetowe oraz drukowanie materiałów;
c) za laminację, bindowanie, skanowanie;
d) za wynajem sal według zawartych umów;
e) za korzystanie ze sprzętu MGOK (np. nagłośnienia, sprzętu multimedialnego)
f) za wypożyczenia innych przedmiotów będących w posiadaniu MGOK (np. zastawa
stołowa, krzesła, stoły, obrusy)
g) za uszkodzenie, zniszczenie lub nie zwrócenie materiałów;
h) za usługi kserograficzne;
i) za organizację imprez zleconych przez inne podmioty.
3. Wysokość pobieranych opłat określana jest poprzez Zarządzenie Dyrektora w sprawie
wysokości opłat pobieranych za świadczone usługi
4. Dopuszcza się możliwość działania innych form działalności kulturalnej na bazie
pomieszczeń Ośrodka Kultury zgodnie z zawartym w tym zakresie porozumieniami lub
umowami.
§ 27.
1. Regulamin może być zmieniony przez Dyrektora Ośrodka Kultury po zasięgnięciu opinii
organu prowadzącego.
2. Regulamin przechowywany jest w siedzibie Ośrodka Kultury i może być udzielany do
wglądu pracownikom Ośrodka Kultury na miejscu.